30/8/18

Social media voor de advocaat? Absoluut!

Heeft u of uw kantoor al een pagina op Facebook of LinkedIn? Zijn sociale media wel iets voor de advocaat? Absoluut! Een meerderheid van de internetgebruikers heeft een profiel op een of meer sociale media, dus ook uw (potentiële) cliënten. Sociale media zijn met andere woorden een waardevol kanaal om uw cliënten aan te spreken en zouden een deel moeten zijn van elke communicatiestrategie. Dankzij onze tips vindt u moeiteloos uw weg in sociale media en leert u ze effectief gebruiken!

 

Welke sociale media zijn er zoal?

Facebook

Met bijna 2 miljard gebruikers wereldwijd is dit waarschijnlijk het grootste sociale netwerk. Facebook werkt bijzonder goed wanneer u met particulieren of kleinere organisaties werkt. Voor hen biedt Facebook een laagdrempelig aanspreekpunt, want de stap om een chatbericht te sturen, is voor velen kleiner dan bellen of mailen. U heeft misschien al een profiel op Facebook, maar het is wellicht geen slecht idee om een aparte professionele pagina aan te maken, zodat u werkzaken en private posts gescheiden houdt.

LinkedIn

Waar het er op Facebook wat persoonlijker aantoegaat, is LinkedIn het professionele sociale netwerk bij uitstek. U connecteert dus niet alleen met uw vrienden, maar met zakelijke contacten uit uw netwerk. Hier bereikt u zowel particulieren, zelfstandigen en KMO’s alsgrote organisaties. Bovendien heeft LinkedIn (besloten) discussiegroepen waarin u van gedachten kunt wisselen met vakgenoten en kunt bijleren over uw domein. Ontdek ook ons gratis e-book met advies over LinkedIn voor advocaten!

Twitter

Twitteraars delen in tweets, posts die niet langer mogen zijn dan 280 tekens, hun gedachten. Op Twitter kunt u als advocaat bijvoorbeeld uw licht laten schijnen over kwesties die in de media komen, en snel reageren op de (juridische) actualiteit.

Instagram

Instagram draait volledig rond foto’s en video’s, dus lijktop het eerste gezicht minder relevant voor de advocaat. Toch merken we zelf dat Instagram het goed doet, zeker onder een jonger publiek. Kantoren kunnen sfeerbeelden van de werkplek en medewerkers delen om cliënteel aan te sprekenen vertrouwen te wekken (het kantoor krijgt dankzij de foto’s een gezicht) of om jonge medewerkers te rekruteren. Ook realisaties als een boek, een tijdschrift, een nieuwe website … kunt u via Instagram in de kijker zetten.

Het is zeker niet de bedoeling dat u op elk medium actief wordt. Zoek uit op welk sociaal netwerk uw cliënten actief zijn en kijk wat collega’s en concurrenten doen, of probeer eens een sociaal netwerk uit. Al doende leert u wellicht het beste wat voor u werkt.

 

Wat doen op sociale media?

Uw aanwezigheid op sociale media onderhouden, is geen dagtaak die u van uw ander – belangrijker – werk houdt. Hoewel sommige gebruikers de hele dag op Facebook of Twitter lijken te zitten, kan een kwartier per dag of zelfs een halfuur per week al wonderen doen. Wat doet u dan in dat tijdsbestek?

Publiceer

Post nieuwsberichten van op uw website of blog, schrijf iets over de actualiteit, deel een interessant nieuwsartikel en geef er uw mening over  … Berichten op sociale media hebben het voordeel dat uw volgers ze makkelijk kunnen delen met hun connecties (die u misschien nog niet kenden). Zo bereikt u met een kleine moeite een ruimer publiek dan alleen de bezoekers van uw eigen website en renderen bijvoorbeeld uw inspanningen voor uw blog dubbel. Hou rekening met de eigenheid van elk sociaal medium: op LinkedIn plaatst u maar beter een zakelijke post, terwijl iets ludiekere materie wel op Facebook kan. Waar u uw pagina’s op Twitter en Facebook dagelijks mag updaten, beperkt u zich op LinkedIn liefst tot een post per week. In elk geval zet u met uw posts uw expertise inzake uw vakdomein inde kijker.

Ga in dialoog

Sociale netwerken draaien niet alleen om eigen zaken posten,maar ook om interactie met andere gebruikers. Reageer dus op berichten van anderen. Dat zorgt voor extra zichtbaarheid: u spreekt een ruimer netwerk aan en zet uw kennis in de kijker. Bovendien kan de discussie leiden tot leerzame nieuwe inzichten.

Weet wat leeft

Wanneer u de pagina’s van uw cliënten en collega’s volgt en hun posts leest, kunt u zien wat hen bezighoudt. Zo kunt u hen nog gerichter van dienst zijn en snel inspelen op evoluties. Ook de meer algemene actualiteiten nieuws uit uw vakgebied kunt u volgen via sociale media, door nieuwsredacties, tijdschriften en organisaties te volgen of door lid te worden van discussiegroepen.

Betrek medewerkers

Uw confraters op kantoor kunnen gerust mee helpen om de pagina’s draaiende te houden en hebben vast inspiratie voor interessante berichten. U kunt uw medewerkers ook vragen om relevante updates op de bedrijfspagina in hun eigen netwerk te delen, voor extra zichtbaarheid. Het is wel goed om als kantoor een beleid voor social media te maken. Zo weten alle medewerkers wat kan en niet kan op hun eigen pagina’s of de kantoorpagina’s.Beide zijn in een uithangbord van uw kantoor. Een ongelukkige post staat snel online, maar kan u wel blijven achtervolgen.

Analyseer

Sociale media bieden heel wat manieren om te zien hoeveel mensen u heeft bereikt met uw post. Veel sociale netwerken geven voor elke post aan hoeveel keer iemand hem leuk vond, hoeveel keer hij gedeeld is en bekeken is … Daarnaast bieden sociale netwerken ook meer geavanceerde tools, maar door ‘likes’ en ‘shares’ te tellen komt u al ver. Dankzij die informatie kunt u leren welk type berichten werkt voor uw publiek en uw communicatiestrategie daarop toespitsen.

Adverteer

U kunt – tegen betaling – uw post (en/of advertentie) extra in de kijker zetten en in beeld brengen op de tijdslijn van gebruikers die u nog niet volgen, maar wel interesse zouden kunnen hebben in uw diensten. Het voordeel van adverteren op sociale media is dat u zeer gericht kunt bepalen (op basis van geslacht, regio, leeftijdscategorie, beroep, interesses …) wie uw gesponsorde post te zien zal krijgen, waardoor het meer kosteneffectief is dan traditionele advertenties.

 

Actief zijn op sociale media hoeft niet veel tijd te kosten,maar is wel een onmiskenbare meerwaarde voor uw communicatie. U spreekt uw cliënteel en uw doelpubliek aan waar ze veel tijd doorbrengen en veel kans hebben om u te lezen. Eén post zal u misschien niet meteen nieuwe cliënten opleveren, maar door op regelmatige basis berichten te publiceren, versterkt u uw zichtbaarheid. Daar kunt u op langere termijn zeker de vruchten van plukken.

Heeft u nood aan meer advies over uw online communicatie? LawyerOnline staat u graag bij!

 

Lees meer op http://blog.legalmarketing.org/10-law-firm-social-media-myths-debunked

 

 

Nieuwe artikels over communicatie, marketing en technologie voor de juridische professional

Schrijf u in op de nieuwsbrief en lees ze als eerste

Bedankt, u bent succesvol ingeschreven.

Oops! Something went wrong while submitting the form

Hoe kunnen we uw kantoor meer zichtbaarheid geven?

Afspraak aanvragen
Of bel ons op 09 233 34 20